pagina's
met ambitie - Oktober 2017
een uitgave van: Myflex

met ambitie

magazine voor eigentijds ondernemerschap oktober 2017
In dit magazine

Wij zoeken onafhankelijke denkers die het verschil kunnen maken

Wij zoeken onafhankelijke denkers die het verschil kunnen maken Maaike van Wissen-Buwalda, Head of HR Talent Attraction and Development Van Lanschot Kempen

Van Lanschot Kempen‘Onze werknemers zijn heel trots om hier te mogen werken. Dat komt denk ik omdat je bij Van Lanschot Kempen echt het verschil kunt maken. Bovendien werken bij ons de beste professionals. We gaan uit van de kracht van het individu en we geloven in ondernemerschap’, vertelt Maaike van Wissen-Buwalda. Zij is Head of HR Talent Attraction and Development bij Van Lanschot Kempen.

Van Lanschot Kempen is een samensmelting van twee gespecialiseerde financiële dienstverleners. Samen vormen zij het oudste financiële instituut van Nederland. ‘We zijn als wealth manager gespecialiseerd in de toekomst sinds 1737. Om gespecialiseerd te kunnen blijven, richten we ons op de bovenkant van de arbeidsmarkt. We zoeken mensen die een sterke financiële achtergrond hebben en tegelijkertijd ook onafhankelijke denkers zijn. Professionals die vakmanschap en kennis weten te combineren met een duidelijke visie.’

Doorontwikkeling en groei

De lat ligt dus hoog bij Van Lanschot Kempen. ‘Uiteraard zorgen we ervoor dat medewerkers zich steeds kunnen blijven ontwikkelen. Iedereen beschikt over de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tijdens het werk en heeft de keuze uit verschillende opleidingsmogelijkheden. We vinden het heel belangrijk dat je leiderschap toont in je eigen ontwikkeling, dat is essentieel voor verdere persoonlijke groei. Alleen dan zijn we in staat ieders talenten optimaal in te zetten en met elkaar de continue veranderingen, waarin wij als industrie opereren, te versnellen, zodat we de toekomst voor blijven. Onze slogan is: ‘leading yourself, leading others, leading the change.’

Professioneel opdrachtgeverschap

De sleutelposities in de organisatie worden meestal bemand door vaste medewerkers. ‘We maken daarnaast gebruik van flexibele professionals. Soms is dat uit praktisch oogpunt, om bijvoorbeeld in piekperiodes te ondersteunen. En soms halen we ook tijdelijk heel specifieke kennis van buitenaf. De digitalisering vraagt om snelheid en soms om specifieke profielen. We vinden het belangrijk dat externe professionals zich - al is het tijdelijk - onderdeel voelen van Van Lanschot Kempen. Uiteraard hoort daar professioneel opdrachtgeverschap bij, deugdelijke contracten en heldere afspraken. Om het verschil te kunnen blijven maken in de markt houden we externe professionals, als hun opdracht naar tevredenheid is afgerond, goed in de gaten. We zitten in een nichemarkt en proberen ons netwerk warm te houden. We realiseren ons dat we –door wat we als organisatie zijn- te maken hebben met profielen die schaars zijn. Toch lukt het ons tot nu toe heel goed om de juiste mensen te vinden. Ik denk dat het voor professionals voelbaar is dat we ruimte bieden aan het individu. Of mensen nu een vast dienstverband of een tijdelijk project doen, wij gaan ervan uit dat ieders talent omgezet kan worden in een krachtig en tellend resultaat.’

Lees meer

Laatste nieuws

  • Schiphol kiest voor Myflex, onderdeel van de Brainnet Groep, als Managed Service Provider

    Schiphol heeft bij de Europese aanbesteding voor de inhuur van tijdelijke medewerkers Myflex, onderdeel van de Brainnet Groep, geselecteerd als Managed Service Provider.

    Anne Meint Bouma, directeur van Myflex: “We zijn blij dat een toonaangevende organisatie als Schiphol het vertrouwen in Myflex uitspreekt. Vanuit een partnership geven we de komende jaren samen invulling aan het strategische thema workforcemanagement en het optimaliseren van het inhuurproces. De kernwaarden van Schiphol Nederland ‘betrouwbaar, efficiënt en inspirerend’ sluiten uitstekend aan bij de visie van Myflex en staan hierin centraal’.

    Myflex start per 1 januari 2018 met het Managed Service Programma. Op korte termijn zal gestart worden met de implementatie van het MSP programma.

    Schiphol kiest voor Myflex, onderdeel van de Brainnet Groep, als Managed Service Provider
  • Nieuwe notitie: Wat betekent de General Data Protection Regulation (GDPR) voor de flexbranche?

    Per 25 mei 2018 zal de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking treden en daarmee verandert er veel op de manier hoe om te gaan met privacy rechten. Aanleiding voor de AVG zijn de vele ontwikkelingen, met name op digitaal gebied, die elkaar de afgelopen decennia hebben opgevolgd. De voortschrijdende digitalisering van de samenleving heeft gevolgen voor de manier waarop mensen met elkaar omgaan en voor de privacy.

    Wij hebben een nieuwe publicatie uitgebracht over deze Algemene Verordening Gegevensbescherming. In deze notitie wordt verder ingegaan op de inhoud van de AVG en wat de gevolgen zijn, met name voor de flexbranche.

    Notitie ontvangen?

    Nieuwe notitie: Wat betekent de General Data Protection Regulation (GDPR) voor de flexbranche?
  • Seminar voor zelfstandig professionals groot succes

    Myflex en Managementboek organiseerden voor de tweede keer een seminar voor professionals gericht op de persoonlijke effectiviteit. Deze keer was er speciale aandacht voor projectmanagement. Met praktische ervaringen van deskundigen die de aanwezigen aan het denken zetten en handvaten die helpen om het voortaan anders te doen.

    Rudy Kor is organisatieadviseur en auteur, hij vertelde hoe ingewikkelde plannenmakerij voorkomen kan worden en hoe je samen snel tot de kern van het project komt. Nicole Mulder vertelde in haar verhaal over hoe je in deze tijd van agility en continu veranderen jouw complexe project de baas blijft.  Roel Wessels sloot de avond af met zijn verhaal over hoe je elementen uit verschillende methoden en technieken kunt combineren en toepassen in een eigen projectstijl.

     

    Seminar voor zelfstandig professionals groot succes

Van schoonmaakster tot forensisch onderzoeker

Van schoonmaakster tot forensisch onderzoeker Annerie Raaijmakers en Sandra Ballij, Ctalents

Zoals ze zelf zegt was ze in haar vorige leven werkzaam in de financiële dienstverlening. Tien jaar geleden gooide ze het roer om. ‘Tijdens mijn werk in Parijs kwam ik terecht in een restaurant dat gerund werd door blinden, het was fantastisch. Eenmaal terug in Nederland werkte ik het idee van dineren in het donker uit. Zo werd tien jaar geleden Ctaste geopend. Het fascineerde mij dat ik ontzettend veel talentvolle blinde mensen in dienst had die het niet gelukt was om op hun eigen niveau aan het werk te komen. Dat moest echt anders, vond ik en zo ontstond Ctalents’, vertelt oprichtster Sandra Ballij.

Ctalents ondersteunt jonge professionals tussen de 18 en 35 jaar die doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn, bij het vinden van betaald werk. Naast Ctalents en Ctaste heeft Sandra onlangs een koffiebar opgezet die gerund wordt door mensen met een gehoorbeperking.

Annerie Raaijmakers, verantwoordelijk voor de operatie van Ctalents: ‘We hebben 580 professionals met een visuele- of gehoorbeperking bij ons in het bestand. Inmiddels zijn 125 kandidaten in de drie-en-een-half jaar dat we bestaan aan het werk gekomen. Daar zijn we best trots op. We beginnen altijd met een detacheringsovereenkomst, wij regelen alle aanpassingen die er nodig zijn voor de kandidaat om het werk goed te kunnen doen. De insteek is dat de kandidaat na een jaar in vaste dienst komt van de organisatie. Tot nu toe is dat in ruim 90% van de gevallen gelukt. Dat is fantastisch vind ik.’

Gelijke kansen

Sandra: ‘Heel eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe het kan dat 70% van de afgestudeerden met een visuele en/of gehoorbeperking werkloos is. Met hun hersens is helemaal niets mis. Hooguit hebben ze wat hulpmiddelen nodig en uiteraard passen sommige functies niet, maar deze mensen kunnen prima regulier werk doen. Onze insteek is dan ook dat ze terechtkomen in normale, reguliere functies. Daarover is in het begin als we bedrijven benaderen met onze kandidaten nogal eens een misverstand. Dan wordt er gezegd: ’O ja, we hebben nog wel iemand nodig voor de plantsoenendienst.’ Ook denken veel werkgevers dat iemand met een beperking goedkoper is. Ik kan daar echt niet bij. Mijn missie is dat deze groep mensen een normale kans heeft. Vroeger vonden we het vreemd dat vrouwen gingen werken, nu is dat normaal. De vraag voor mij is niet of er voor mensen met een zintuiglijke uitdaging gelijke kansen komen maar wanneer.’

Hechte teams met sterk relativeringsvermogen

Inclusief ondernemen, de participatiewet; er zijn allemaal stimulerende maatregelen om werkgevers te motiveren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. ‘Uiteraard is het prettig dat deze maatregelen er zijn maar het werkt pas echt als het uit het hart komt. Mooi is wel dat wij heel vaak terugkrijgen dat het echt positieve impact heeft in organisaties om een collega met een zintuiglijke uitdaging in het team te hebben. Er zijn teams waarbij het ziekteverzuim omlaag is gegaan. Als je collega, ondanks zijn of haar zintuiglijke uitdaging, elke dag netjes op tijd op het werk  verschijnt, dan blijf je met je verkoudheid toch minder snel thuis. Ook horen we dat teams hechter worden, er meer relativeringsvermogen ontstaat en dat mensen meer voor elkaar over hebben’, legt Annerie uit. ‘En als je het heel praktisch bekijkt is het handig voor een collega die bijvoorbeeld doof is om even puntsgewijs na afloop van een bespreking helder te hebben wie wat doet. Maar dat geldt eigenlijk voor ons allemaal’, lacht Sandra. ‘Zonder gekheid: natuurlijk moeten er wat aanpassingen zijn in de manier waarop je met elkaar samenwerkt. Wij verzorgen alle noodzakelijke hulpmiddelen en de kandidaat presenteert zichzelf de eerste dag tijdens onze inspiratiesessie en legt uit wat voor hem of haar prettig werkt.’

Wij willen overbodig worden

‘Onze ambitie? Overbodig worden! Het is belangrijk dat deze groep gelijke kansen krijgt. Wij hebben mensen aan het werk die nu eindelijk op hun niveau zitten. Vergis je niet: iemand die blind of doof is, brengt vaak een heel ander talent met zich mee. Zo hebben we onlangs een kandidaat geplaatst op de afdeling fraudezaken bij een groot bedrijf. Zij kan namelijk ontzettend goed observeren en ziet precies aan iemands gezichtsuitdrukking of houding wanneer er doorgevraagd moet worden. Hiervoor kwam ze nog niet eens aan het werk als schoonmaakster. Het is elke dag weer geweldig als we iemand geplaatst krijgen. Werk is zo belangrijk in het leven. We zien dat mensen door het werk sociale netwerken gaan opbouwen, in staat zijn een huis te kopen en dat ze sterker in het leven komen te staan. Wat mij betreft is sociaal ondernemen straks gewoon ondernemen’, besluit Sandra.

Lees meer

Column

Twee stappen vooruit en één stap terug

Twee stappen vooruit en één stap terug

Tjebbe van Oostenbruggen, directeur Myflex

Na ruim zeven maanden is het dan eindelijk zover: we hebben een nieuw kabinet. Rutte III, notabene een coalitie van vier partijen. We horen dooddoeners als: ‘de liefde moet nog groeien’ en ‘het is een verstandshuwelijk’. In elk geval is het een heerlijke polderpartij, een beetje rechts, een beetje links. Keurig in het midden dus. Groot nadeel wat mij betreft van polderen, is dat er nooit vanuit volle overgave een duidelijk richting wordt gekozen.

Het belastingtarief en de hypotheekrenteaftrek gaan omlaag. Over de ethische kwestie van een voltooid leven wordt geen besluit genomen, maar softdrugsteelt wordt wel gelegaliseerd. Kijken we naar de arbeidsmarkt, dan gaan we terug naar tijdelijke contracten van 3 jaar, maar er verandert niets wezenlijks aan ontslagrecht. In het geval van ziekte gaan we terug naar loondoorbetaling van één jaar, maar het geldt alleen voor kleine werkgevers, én een werkgever blijft verantwoordelijk voor verzuim of het nu gaat om een ski-ongeluk of een ernstige ziekte.

Niets nieuws onder de zon

Kijken we naar de Wet DBA, dan gaat die van tafel. Daar komt een opdrachtgeversverklaring en een webmodule voor in de plaats; waar hebben we dit ook alweer eerder gehoord? Gezag wordt nader uitgewerkt in wetgeving en er komt een webmodule waarbij de opdrachtgever vooraf duidelijkheid kan krijgen over de arbeidsverhouding. Maar die webmodule wordt waarschijnlijk gebouwd door de Belastingdienst, en de criteria worden bovendien geformuleerd op basis van bestaande wetgeving en jurispredentie. Daarbij komt dan hetzelfde gevoel op als toen er artikelen werden voorgeschreven in de modelcontracten, artikelen waar niemand wat mee kon. Ik heb een bang vermoeden dat de webmodule geënt gaat worden op de OndernemersCheck, en dan is het héél moeilijk om vooraf duidelijkheid te gaan krijgen… Ik hoop dat er stiekem toch nog iets nieuws onder de zon komt, want tot nu toe is het oude wijn in nieuwe zakken. 

Overigens verwacht ik een transitieperiode…en nog één…en nog één…en nog één… Ik ben heel benieuwd of Rutte IV wél met een nieuwe visie op de arbeidsmarkt gaat komen?

Lees meer

Veranderen zonder de mens uit het oog te verliezen

Veranderen zonder de mens uit het oog te verliezen Roel Kock - adviesbureau PRCS en Angelique Hendriks - medewerker Kringloper Naarden

De afbouw van de sociale werkvoorziening hoeft niet het einde van een sociaal werkbedrijf te betekenen. Dat blijkt uit het verhaal van De Kringloper, een kringloopketen met 4 vestigingen in Almere, Naarden, Hilversum en Weesp. Onder het motto ‘niet harder werken, maar efficiënter’ zijn zij het project ‘Continu verbeteren’ gestart samen met Roel Kock van adviesbureau PRCS, een organisatie die gespecialiseerd is in organisatieverandering.

De Kringloper is een organisatie zonder winstoogmerk, de omzet wordt gebruikt om het pand te onderhouden, personeel te betalen, leerwerkplekken te creëren en de gas-, water- en lichtrekening te betalen. “Wij bieden sociale werkplekken aan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor te bereiden op een nieuwe, betaalde baan”, zegt Angelique, medewerker van De Kringloper. Zij is vanaf het begin betrokken bij het project ‘Continu verbeteren’. Angelique vervolgt: “Met de verdwijning van de sociale werkvoorziening ontstond er een behoorlijk gat in de personeelsvoorziening van onze winkels. In 2016 kregen wij vanuit de gemeente nog 200 sociale werkplekken aangeboden, in 2017 geen een. We wisten dat er iets moest veranderen om te kunnen blijven bestaan.”

Een win-win situatie voor bezoekers en medewerkers

Om inzicht te krijgen in het verbeterpotentieel van de verschillende processen, voerde Roel een quick scan uit. Hij liep mee met elke afdeling om de processen te leren kennen. Dat deed hij bij De Kringloper Naarden, de grootste vestiging. Hier werd ook de procesoptimalisatie als eerste doorgevoerd. “Wat mij opviel was dat medewerkers onnodig en arbeidsintensief werk verrichtten, voordat de producten überhaupt in de winkel kwamen.” De adviseur legt aan de hand van een voorbeeld uit: “Dagelijks kwamen er bij De Kringloper veel boeken binnen in het magazijn, vervolgens werden ze met een lift naar boven verplaatst. Daar werden de boeken stuk voor stuk geprijsd en gecategoriseerd, om vervolgens weer met de lift naar beneden te worden gebracht naar de winkel. Het was een tijdrovend proces van tillen en verplaatsen. Én, zolang de boeken niet in de winkel liggen, worden ze ook niet verkocht.” Dat kon anders, vond Roel: “Nu gaan boeken rechtstreeks naar de winkel op de tafel ‘nieuw binnengekomen’. Na enige tijd wordt de tafel vernieuwd en worden de huidige boeken verplaatst en gecategoriseerd. Zo ontstond een win-win situatie. Bezoekers waarderen het dat zij gelijk zien welke boeken nieuw binnengekomen zijn, medewerkers zijn minder tijd kwijt en de boeken liggen meteen in de winkel waardoor ze meteen verkocht kunnen worden.”

Van mensgericht naar procesgericht

Na afronding van de quick scan begeleidde Roel de medewerkers van De Kringloper met de implementatie van het verbetertraject voor alle processen. Hiervoor werkte hij nauw samen met Angelique en andere medewerkers van De Kringloper. “De betrokkenheid en inzet van onze medewerkers is heel groot, sommige medewerkers zijn al 40 jaar in dienst. Het was dan ook belangrijk om hen mee te nemen in de processen en helder te communiceren”, aldus Angelique. Roel voegt toe: “De medewerkers van De Kringloper zijn niet gewend aan verandering. Bovendien zijn zij niet gewend om na te denken over de processen en over marges. In het begin merkten we dat we te snel gingen en mensen af en toe uit het oog verloren. Angelique en ik hebben in onze samenwerking gezocht naar de juiste balans tussen mens en proces. Ik richtte mij meer op de processen en snelheid, terwijl Angelique zich richtte op de belangen van de medewerkers.”

Verbetering is een continu proces

Twee weken na de eerste aanpassing in het proces merkte De Kringloper al verschil. De implementatie bij de vestiging in Naarden is afgerond en nu worden dezelfde procesverbeteringen doorgevoerd bij de andere vestigingen. “De resultaten laten zien dat de veranderingen in Naarden hun vruchten afwerpen, daarom voeren we dezelfde wijzigingen nu door in alle vestigingen. Dat maakt het ook makkelijker voor onze medewerkers om eens bij een andere vestiging te werken,” zegt Angelique. Om de procesefficiency te bewaken en blijvend te verbeteren, kunnen medewerkers al hun ideeën voor verbeteringen opschrijven op een groot bord. De ideeën worden met elkaar besproken en besloten welke punten ingevoerd worden. Zo blijft De Kringloper continu werken aan procesverbetering!

Luister naar je hart, handel met je hoofd

“Wat ik in de praktijk meemaak, is dat organisaties vaak te snel naar een oplossing willen zoeken. Mijn tip is om eerst volledig te focussen op het probleem en daarna pas na te denken over oplossingen. Hiermee voorkom je dat je essentiële zaken over het hoofd ziet. Het gezegde ‘luister naar je gevoel’ geldt in veel gevallen, maar niet in verandertrajecten. Beargumenteer het probleem op basis van data en kijk naar de feiten. Probeer je niet te veel te laten leiden door je gevoel omdat je je daardoor ook kan laten misleiden. Kortom: luister naar je hart, maar handel met je hoofd. Er is lef nodig om te veranderen en ik vind het heel knap als organisaties over die drempel durven te stappen. Heb je de nodige kennis om te veranderen niet in huis? Schroom dan niet om een externe adviseur in te schakelen. Een externe adviseur heeft een frisse blik die kan helpen bij een succesvol verandertraject”, besluit Roel.

Lees meer

Laatste nieuws

  • Nominatie voor de FD Gazellen Awards

    Brainnet, net als Myflex onderdeel van de Brainnetgroep, is genomineerd voor de FD Gazellen Awards 2017. Hiermee behoort Brainnet tot één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

    Directeur Anne Meint Bouma: “We zijn de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. De nominatie voor de FD Gazellen is niet zozeer een verrassing, maar wel een grote eer. Het is een bevestiging dat we het in onze branche goed doen en voorzien in een behoefte. Wij handelen als onafhankelijk en neutraal. Dat houdt in dat wij geen eigen mensen in dienst hebben of detacheren, waardoor gelijke kansen voor iedereen worden gecreëerd. Daarnaast hebben wij diepgaande kennis van wet- en regelgeving. Deze kennis zetten wij in om onze klanten te adviseren en uiteraard bij het opstellen en beheren van contracten. Dat opdrachtgevers voor ons kiezen, bevestigt dat onze aanpak werkt en daar zijn we trots op. Mijn dank gaat dan ook uit naar onze opdrachtgevers en hun vertrouwen.”

    16 november vindt de prijsuitreiking voor de gouden, zilveren en bronzen FD Gazelle plaats in de Deventer Schouwburg.

    Nominatie voor de FD Gazellen Awards
  • BNR Boardroomsessie 'Mind the Skills Gap'

    Het gaat goed met de economie. Dat is fijn, maar heeft ook nadelen. Voor steeds meer vacatures is het moeilijk om geschikt personeel te vinden en dat remt de groei bij bedrijven. Dat blijkt vrijdag 22 september tijdens de sessie ‘Mind the Skills Gap’ van het radioprogramma Werkverkenners op BNR Nieuwsradio. Aanwezig bij de boardroomsessie was Anne Meint Bouma, directeur Myflex.

    Tijdens de boardroomsessie kwamen een aantal vragen aan bod over de mismatch op de arbeidsmarkt. Wat zijn de oorzaken van de steeds groter wordende skills gap? Hoe kunnen we de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt aanpakken? En waar ligt de verantwoordelijkheid van werkgevers, werknemers, onderwijs en overheid? Benieuwd naar de uitkomsten?

    Lees het verslag

    BNR Boardroomsessie 'Mind the Skills Gap'
  • Terugkijken: Webinar Uitzenden, detacheren, payrollen en dan nog StiPP

    Kan een detacheringsovereenkomst of een payrollovereenkomst ook een uitzendovereenkomst zijn? Maakt het verschil wanneer niet de uitzendwerkgever maar de klant vraag en aanbod bij elkaar brengt? Is alles duidelijk sinds het Care4Care/StiPP-arrest? Dinsdag 26 september gaven we, in samenwerking met mr. Joyce Snijder van Wijn & Stael een webinar waarin antwoord werd gegeven op vragen over de verschillende vormen van flexibele arbeid.

    Het webinar ‘Uitzenden, detacheren, payrollen en dan nog StiPP’ was onderdeel van de Webinarweek van ZiPConomy en Werf&. Tijdens de webinarweek stond de wereld van inhuur, recruitment en HR in relatie tot externe professionals centraal.

    Het webinar terugluisteren

    Terugkijken: Webinar Uitzenden, detacheren, payrollen en dan nog StiPP
  • Interview Flexmarkt: 'Durf fouten te maken'

    De oktobereditie van Flexmarkt stond in het teken van ‘een leven lang leren’. Hoe blijf je bij? Flexmarkt vroeg het directeur Anne Meint Bouma.

    Anne Meint: “Dagelijks lees ik veel over ontwikkelingen binnen HR, de Flexmarkt, de arbeidsmarkt, de economie, enzovoort. Wat ik lees en luister is bijna teveel om op te noemen. Het loopt uiteen van het lezen van dagelijkse kranten en nieuwsbrieven tot het luisteren van diverse postcasts, zoals BNR Werkverkenners.”

    In het interview vertelt Anne Meint via welke bronnen hij bij blijft, wie en wat hem inspireert om hoe hij vormgeeft aan ‘een leven lang leren’. Benieuwd naar het hele interview?

    Lees het interview

    Interview Flexmarkt: 'Durf fouten te maken'

Eerdere edities

Met ambitie is het digitale magazine voor HR-professionals, inkopers, directies en zelfstandig professionals. Ontdek de wereld van flexibele schillen en ambitieuze ondernemers.

aanmelden voor met ambitie